چگونه تبلیغ کنیم

چگونه تبلیغ کنیم و چگونه تیزر تبلیغاتی بسازیم تا بهترین نتیجه را بگیریم؟

خیلی از ما فکر می کنیم که تبلیغات به خودی خود می بایست منجر به افزایش فروش شود اما این تفکر تا چه حد صحیح است؟

اگر بخواهیم صادق باشیم باید این طور بگوییم که تبلیغاتی که بدون برنامه ریزی وخود به خود منجر به افزایش فروش شود کاملا به صورت اتفاقی این نتیجه را رقم زده است.

ساخت تیزر تبلیغاتی چقدر هزینه دارد؟

اکثر صاحبان کسب وکارهای اینترنتی به خصوص فروشگاه های اینترنتی به این صورت عمل می کنند که با طراحی یک یا چند بنر تبلیغاتی، یک یا چند پوستر، تصویر مرتبط با محصول، پرداخت هزینه به وب سایت ها (مخصوصا وب سایت های دانلود و مجله های اینترنتی) وقرار دادن بنرهای تبلیغاتی ویا اجاره کردن پست های ثابت (مطالبی که به صورت ثابت بالاتر از مطالب دیگر در سایت دیده می شود) ارسال ایمیل تبلیغاتی ویا راه های دیگر تبلیغ محصول یا خدمات خود می پردازند وبا فروش وارائه خدمت وکسب سود مجددا روند قبل را تکرار می کنند.

اما یک سوال اساسی ؛ با قطع این روند چه تغییری در فرایند فروش به وجود می آید؟

چگونه تبلیغ کنیم

آیا وب سایت آن ها همچنان به فروش ادامه خواهد داد و یا نفس فروش آن ها از شماره خواهد افتاد؟

حتما این جمله را شنیده اید که تبلیغات هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است اما آیا هر نوع تبلیغاتی سرمایه گذاری است ؟مسلما خیر ! تبلیغات به شکلی که بیان شد یک پروسه ی به هم پیوسته ی هزینه براست که با قطع آن کسب و کار دچار مشکل اساسی خواهد شد. چه بسیار کسب وکارهایی بودند که در ماه ها یا سال های اول فعالیت خود به دلیل توانمندی مالی صاحبان آن ها با تبلیغات بسیار، خود را مطرح کردند واما با کم شدن توان مالی و یا برنامه ریزی غلط و قطع تبلیغات به فراموشی سپرده شدند.

چگونه تیزر تبلیغاتی بسازیم

آیا ساخت تیزر تبلیغاتی می تواند به شما در اهداف بازاریابی تان کمک کند؟

ما صنف ، محصول و یا سرویسی را نمی شناسیم که ساخت تیزر تبلیغاتی خوب برای آن مفید نباشد. یک تیزر تبلیغاتی در صورتی که بتواند دقیقا مخاطب مورد نظر را هدف قرار دهد و دل او را به دست بیاورد، به طور نسبی بهترین و کم هزینه ترین مسیر در فرایند بازاریابی شما خواهد بود. فراموش نکنید که نحوه پخش و میزان تکرار یک آگهی در هر رسانه ای که باشد، مهمترین عامل اثر گذاری آن است. یک تیزر تبلیغاتی درجه یک در صورتی که بسیار کم دیده شود فراموش می شود و اگر بیش از حد دیده شود موجب واکنش منفی مخاطبین می شود.

نمونه تیزرهای تبلیغاتی ساخته شده در آنی‌بین را ببینید

مثال خوب این مورد آگهی های کینگ کیک گرجی و رب و خاویار بادمجون چین چین (پخش در پاییز و زمستان 97)  است که در ابتدا خوب دیده شد اما با جو زدگی مدیران مارکتینگشان، میزان مناسب پخش را به درستی تحلیل نکردند و با پخش افراطی از شبکه های رادیو و تلویزیون، موج شدید واکنش های منفی مخاطبان را برای خود ایجاد نمودند.

نمونه تیزرهای تبلیغاتی و فیلم های تولید شده در آنی بین را ببینید.

نمونه کارهای کانون آنی بین

اما چاره کار چیست؟ باید چه کار کرد تا بتوان تجربه ی موفقی از تبلیغات دیجیتال داشت؟

برنامه ریزی کلید موثری در موفقیت است ! این اصل در این مورد هم کاملا صدق می کند. البته در این جا منظور از برنامه ریزی یک طرح منسجم وجامع از راه های تبلیغاتی، اهداف، مخاطبین، نتایج مورد انتظار، راه های سنجش نتایج، رسانه های مورد استفاده، هزینه ها، مدت زمان هر یک از برنامه های تبلیغاتی و… است. حتما فراموش نکنید که با یک تیم دیجیتال مارکتینگ مشاوره کنید. قطعا پیشنهادات مناسبی برای ایجاد راهبرد خود دریافت خواهید نمود.

نحوه ساخت تیزر برای اینستاگرام

در یک برنامه ریزی تبلیغاتی شما باید ابتدا مخاطبین واهداف تبلیغات را مشخص کنید قرار است پیام تبلیغات خود را با چه کسانی در میان بگذارید ؟ واین پیام قرار است چه تاثیری روی آن ها بگذارد ؟ به طور مثال یک فروشگاه اینترنتی محصولات آرایشی بهداشتی را در نظر بگیرید مخاطبین این وب سایت کسانی هستند که بیشتر از باقی افراد به سلامت و بهداشت خود اهمیت می دهند. بیشتر این افراد در جامعه ما بانوان هستند. یک فروشگاه اینترنتی آرایشی و بهداشتی می تواند انواع واقسام محصولات را داشته باشد. تعداد بسیار بالایی از برندها وکالاهای مختلف. مسلما نمی توان همه ان ها را در یک برنامه تبلیغاتی (به جز در همکاری در فروش) به مخاطبین معرفی کرد.

مثلا فرض کنید که این برنامه تبلیغاتی همزمان با فصل تابستان آغاز خواهد شد. محصولات مناسب این فصل بیشتر ضد افتاب ها و ضد تعریق ها هستند پس مشخص شد که می خواهیم چه چیزی را به مخاطبانمان معرفی کنیم.

مسلما بهترین رسانه برای تبلیغات یک فروشگاه اینترنتی خود وب سایت ها هستند حتی تلویزیون هم نمی تواند در این مورد تاثیری مانند وب سایت ها داشته باشد اما چه وب سایت هایی برای این تبلیغات مناسب هستند مسلما وب سایت هایی که کاربران آن ها بانوان فارسی زبان هستند.

مجله های اینترنتی، وب سایت های ژورنال مد و لباس، وب سایت های مرتبط با هنرمندان و ….

بخش بزرگی از کاربران این وب سایت ها را بانوان تشکیل می دهند. اما قبل از خرید تبلیغات در این وب سایت ها می بایست که یک مورد را در نظر بگیرید:

قرار است چه میزان هزینه کنید و چه چیزی به دست اورید ؟

ابتدا پاسخ این سوالات را برای خودتان روشن نمایید:

آیا هدفتان از تبلیغات صرفا فروش محصولات یا خدمتتتان است ؟

آیا می خواهید که جایگاه در ذهن مشتریان بسازید؟

آیا قصد دارید برند سازی کنید؟ (برنامه تبلیغاتشان بخشی از برنامه برندینگ شماست؟)

بسته به پاسخ هایتان به این سوال بودجه ی تبلیغات، نحوه ی تبلیغات، اینکه کدام وب سایت را برای تبلیغات انتخاب کنید، شعارهای تبلیغاتی، گرافیک وسایر موارد مربوطه به انعطاف پذیر و قابل تغییر هستند. فرض می کنیم که قرار است با استفاده از تبلیغات محصولاتمان را بفروشیم ودر کنار آن جایگاهی در ذهن مشتری ایجاد کنیم تا ما را به خاطر داشته باشند .

در این صورت می بایست انسجام تبلیغات را در آخرین حد، رعایت کنیم. نوع رنگ بندی، نزدیکی شعارهای تبلیغاتی واستفاده از المان های یکسان ورعایت این دست موارد باعث انسجام در تبلیغات می شود .

بهتر است تا برای هر وب سایت جدای از اندازه بنرهای تبلیغاتی، سناریوی متناسب با کاربران ان در نظر بگیرید. یعنی سعی کنید که یک بنر تبلیغاتی را در همه وب سایت ها استفاده نکنید .

یک لیست از وب سایتهای هدف برای تبلیغات تهیه کنید. برای این کار می توانید از وب سایت های گوگل والکسا استفاده کنید. از گوگل می توانید برای یافتن وب سایت های مناسب ومرتبط با موضوعی که به دنبالش هستید استفاده کنید و از الکسا برای یافتن وب سایتهای پربازدید تر در یک موضوع مشترک.

البته درمورد موضوعات تخصصی زیاد در انتخاب وب سایت هایی که رتبه های دو رقمی وتک رقمی دارند حساس نباشید وب سایت های تخصصی مناسب ممکن است رتبه های بیشتری در الکسا داشته باشند اما بازدهی بالاتری نسبت به وب سایت های پربازدید تر برایتان به ارمغان بیاورند.

پس از انتخاب وب سایت ها و تطبیق با بودجه ای که در نظر گرفته اید تبلیغات را منتشر کنید. این نکته را فراموش نکنید که حتما با مدیران وب سایت هایی که می خواهید در ان ها تبلیغات داشته باشید، ارتباط برقرار کنید. در این ارتباط هم می توانید قیمت مناسب تری بخواهید وهم از پتانسیل کاربران یک وب سایت اطلاعات بیشتری کسب نمایید. اطلاعات بیشتر باعث می شود تا پیش بینی هایتان به نتایج واقعی نزدیک تر باشند.(درهر موردی داشتن اطلاعات بیشتر برگ برنده محسوب می شود وشما را به موفقیت نزدیک تر می کند).

قبل از انتشار تبلیغات، امکاناتی را به وجود بیاورید که بتوانید نتیجه ی هر تبلیغ را به صورت جداگانه بررسی وتحلیل نمایید. اینکه چه تعداد کاربر از چه وب سایتی واز طریق کدام بنر ویامتن تبلیغاتی وارد کدام قسمت از وب سایت شما شده اند و به کدام صفحات سرزده اند اطلاعات مفیدی است که می تواند شما را در ارائه بهترین خدمات به کاربران (مشتریان) وهمچنین داشتن بهترین برنامه های تبلیغاتی کمک کند. تیم دیجیتال مارکتینگ آنی بین می توانند در این زمینه هم به شما کمک کنند.

برای این بررسی ها همچنین می توانید از ابزار گوگل آنالیتیک استفاده نمایید. البته این ابزار در حال حاضر برای آی پی های ایران غیر فعال است و باید با استفاده از امکانات تغییر آی پی از آن استفاده نمایید.

این را به یاد داشته باشید که اگر بدون سنجش نتایج تبلیغ کنید کاری جز هدر دادن سرمایه هایتان انجام نداده اید. هیچ وقت به یک وب سایت به صرف اینکه بازدید خوب و یا رتبه ی خوبی در سایتی مثل الکسا دارد سفارش تبلیغ ندهید.