١٦ نكته برای عكاسی معماری و ساختمانی

نكته جالب در مورد عكاسی صنعتی معماری این است که بزرگترین مزیت  آن، همزمان می‌تواند بزرگترین نقطه ضعفش نیز باشد! می پرسید آن نكته چیست؟ خیلی ساده است ، اینكه سوژه های شما (ساختمانها) حركت نمی كنند!

لازم نیست نگران از دست رفتن موقعیت سوژه و موارد مشابه باشید. اما نكته منفی این است كه شما نمیتوانید سوژه خود را جا به جا كنید! اول این نمونه را مشاهده کنید.

نكته ١) متفاوت بیاندیشید

دنبال نقاط غیر معمول و جالب در سوژه خود باشید. یا سعی كنید از زاویه های جدید از جزییات سوژه خود عكس بگیرید. سعی كنید از ثبت عكسهای غیر هیجان انگیز از ساختمانهای معمولی مستطیل شكل كه شبیه قوطی كبریت بزك كرده هستند اجتناب كنید.

تعرفه و قیمت عکاسی صنعتی

نكته ٢) به نمای شب بیاندیشید

اغلب ساختمانها در ساعات غروب و یا در تاریكی شب هنگامیكه چراغ های تزییناتی و نورپردازی نمای آنها روشن شده باشد ، جلوه ی تازه ای پیدا كرده و ارزش افزوده زیادی برای عكس شما به ارمغان می آورند. (به زودی مقاله ای در مورد تكنیك های عكاسی در شب در وبلاگ استودیو عكاسی صنعتی و تبلیغاتی آنی بین قرار می دهیم).

 

نكته ٣) دهانه دیافراگم یا Aperture را زیاد باز نكنید

از f با عدد ١١ به بالا استفاده كنید وقتی از اقدام به عكاسی از ساختمانها و معماری می كنید باید حواستان جمع باشد همه ی جزییات دقیق و در فوكوس كامل باشند. معمارها اصولا خطوط و جزییات را دوست دارند و عكاسی معماری نیز باید این را نشان دهد.

ویدئو: دیافراگم و یا اپچر چیست؟

مشاهده این ویدئو در یوتیوب | کانال YouTube حسام بختیارزاده | صفحه اینستاگرام حسام بختیارزاده

دهانه دیافراگم با f13 یا f16 معمولا بهترین تنظیم و نقطه تعادل بین عمق میدان و كیفیت عكس می باشد. اكثر لنز ها در یك f خاص ، بهترین تعادل عمق میدان و كیفیت را ارائه می دهند و حتی گرانترین لنز ها هم در یك f خاص بهتر از f های دیگر عمل می كنند. این f بسته به هر لنز فرق می كند و باید خودتان آن را كشف كنید. با جستجو در اینترنت هم می توانید این f خاص را برای هر لنز بیابید.

نكته ٤) در سوژه به دنبال شكل ها و جزییات بگردید

از داخل یا viewfinder یا ویزور چشمی دوربین خود نقاط مختلف ساختمان و یا سازه را بررسی كنید. دنبال الگوهای تكرار شونده یا نقاط خاص سوژه باشید و با زوم كردن آنها را به تنهایی ثبت كنید. سعی كنید تمام فریم خود را به نحو درست به سوژه (نقطه خاص) مورد نظر اختصاص بدهید.

خط های مورب برجسته در سوژه حس قویتری را در عكس القا می كنند. از آنها غافل نشوید.

نكته ٥) عكاسی با سه پایه یا بدون سه پایه؟

در عكاسی معماری معمولا از سه پایه استفاده می شود. اما اگر عكاسی انتزاعی مد نظر شماست میتوانید بدون سه پایه هم عكاسی كنید. حتما قابلیت Image Stabilazation لنز خودرا فعال كنید.

هنگام چكاندن شاتر عضلات خودرا تا حدی منقبض كنید ، یك نفس عمیق و كلیك. مطمئن باشید در آرامش تمام شاتر را چكانده اید. هیچ چیز بدتر از این نیست هنگامی كه عكسها را برای ادیت به سیستم خود منتقل نمودید ، متوجه اشكال در فوكوس تصویر و یا مات شدن عكس به علت لرزش دوربین شوید. فاجعه است! همه عكاسهای حرفه ای این فاجعه را در اوایل فعالیت خود درك كرده اند.

در صورت استفاده از سه پایه ، در صورت امكان از سه پایه هایی كه بال هد دارند استفاده كنید چرا كه آزادی عمل بیشتری نسبت به سه پایه های معمولی pan & tilt دارند. اگر هم امكانش را ندارید مهم نیست.

نكته ٦) صبر ، تحمل و دقت

نكته خوب عكاسی ساختمان و معماری این است كه سوژه های شما حركت نمی كنند. پس می توانید برای رسیدن لحظه مناسب تامل كنید. موقعیت ابرها و نوع و زاویه تابش خورشید را بسنجید. اگر با ٥ یا ١٠ دقیقه صبر كردن ابرها به موقعیت مناسبتری نسبت به سوژه عكاسی شما میرسند ، پس صبر كنید!

نكته ٧) از فیلتر پولاریزه استفاده كنید

اگر تنها یك فیلتر برای لنز خود می خرید آن باید فیلتر پولاریزه مدور (circular polarizer) باشد. رنگ عمیق آبی آسمان و سفیدی و شفافیت ابرها چیزی نیست كه بخواهید با نخریدن فیلتر پولاریزه آن را از دست بدهید. انعكاس شیشه ها و سطوح براق هم كه دیگر برای شما مزاحمتی ایجاد نخواهد كدر اگر از این فیلتر استفاده كنید.

عکس اول با فیلتر و دومی بدون فیلتر پولاریزه است.

نكته ٨) مجوز های لازم را برای عكاسی در مكانهای عمومی به همراه داشته باشید

do not attempt to take a photo in restricted areas.

این مورد زیاد نیاز به توضیح ندارد، مجوز عكاسی را به همراه داشته باشید. اگر هم برای خودتان عكاسی می كنید حواستان باشد به ساختمانهای دولتی و یا حساس نزدیك نشوید و حتی لنز خود را به سمت آنها نگیرید.

نكته ٩) فاصله را حفظ كنید

عكاسی از ساختمانها از فاصله خیلی نزدیك با یك لنز واید معمولا تاثیر نامطلوبی بر زوایا و خطوط موازی سوژه می گذارد. سعی كنید فاصله مناسب را رعایت كنید مگر اینكه میدانید دارید چه كار می كنید!

نكته ١٠) بالا بروید!

اگر میتوانی با رفتن روی یك پل عابر پیاده و یا طبقات ساختمانهای اطراف كمی از سطح زمین فاصله بگیرید. مطمئن باشید زوایا و تركیب بندی های خوبی كشف خواهید كرد.

نكته ١١) دوربین را طراز (تراز) كنید.

این مورد هم زیاد نیاز به توضیح ندارد.

نكته ١٢) زمان عكاسی

خورشید از سمت شرق به غرب می رود. پس زاویه تابش نور با سطح ساختمان را بررسی كنید و زمان مناسب عكاسی را تعیین نمایید. صبح؟ ظهر؟ یا هنگام كمی پیش از غروب.

نكته ١٣) ساعت طلایی

به مدت بسیار كوتاهی قبل از غروب ، زاویه و رنگ تابش نور خورشید باعث به وجود آمدن سایه هایی طلایی ، بلند و جادویی بر روی ساختمانها می شود. به هیچ عنوان از آن غافل نشوید.

نكته ١٤) صحنه را بچینید

خودروهایی كه جلوی ساختمانها پارك می كنند ، عبور و مرور مردم و اشیا مختلف صحنه را بررسی كنید. اگر مجبور به ثبت آنها در فریم خود هستید به بهترین حالت این كار را انجام دهید به طوری كه مقیاس اندازه ساختمان با دیدن آنها برای مخاطب عكس مشخص تر شود.

نكته ١٥) روز عكاسی

یك آسمان زیبا با تكه های ابر پنبه ای ، قابل مقایسه با آسمانهای تیره ، یكدست تمام ابری و یا پر نور نیست.

نكته ١٦) RAW

حتما به صورات raw عكاسی كنید. نمی توانید تصور كنید تا چه اندازه به هنگام تدوین و ویرایش عكسها دستتان بازتر خواهد بود! White balance , exposure , sharpness و دیگر تنظیمات در صورتی كه raw استفاده كنید قابلیت تاثیرگذاری بسیار بیشتری بر روی عكسها خواهند داشت.