کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی چیست؟

یک کمپین تبلیغاتی برنامه‌ای جامع و هدفمند برای تبلیغات است که به صورت منظم، اجرا و پیگیری می‌شود.

در یک کمپین تبلیغاتی، پیامی یکسان با تمی مشترک از طریق رسانه‌ها و بسترهای مختلف به صورت متوالی و تکرارپذیر به اشتراک گذاشته می شود تا موجب تاثیر پذیری مخاطبان هدف شده و نگرش آنها نسبت به یک برند، محصول یا خدمت خاص تغییر کند.

در واقع یک کمپین تبلیغاتی مجموعه‌‌ای از برنامه‌های مستقل اما هماهنگ است که تمام حوزه‌های تبلیغاتی در مورد یک کالا، خدمت یا بنگاه اقتصادی را در رسانه‌های مختلف پوشش می‌دهد؛ به صورتی که با یک مضمون مشترک اما پیام‌های متنوع، در یک دوره زمانی و با بودجه‌ای معین اجرا می‌گردد.

کمپین تبلیغاتی چه کمکی به ما می‌کند؟

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین‌های تبلیغاتی به صاحبان کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا بهترین استراتژی‌های ترفیع را برای محصولات، خدمات یا نام برند خود مشخص کنند.

کمپین‌ها حالت‌های مختلفی به خود می گیرند، ممکن است به صورت آنلاین یا آفلاین اجرا شوند و از رسانه‌های مختلف حتی تبلیغات محیطی نیز بهره ببرند، اما در هر صورت هدف از راه اندازی کمپین تبلیغاتی رساندن پیام برند به مخاطبان است.

در اینستاگرام چطور تولید محتوا انجام دهیم؟

قبل از اینکه کمپین تبلیغاتی خود را گسترش دهید، باید جایگاه شرکت خود را در بازار و جایگاهی که می‌خواهید به آن دست یابید را مشخص کنید. سپس کمپین تبلیغاتی خود را به گونه‌ای طراحی کنید که ارزش‌ها، ویژگی‌ها و مزایای محصولات یا خدمات شما قبل از برگزاری کمپین حفظ شده و حتی افزایش یابد.

توصیه ما این است که این نکات را لحاظ کنید

خدمات و محصولاتتان را بازشناسی کنید

شرحی از خصوصیات و مزایای محصولات و خدمات‌تان، مزیت رقابتی شما نسبت به رقبا، تمرکز بر خصوصیات کلیدی مثل قیمت‌گذاری، تمرکز و توجه به چگونگی ایجاد ارزش افزوده نسبت به رقبا تهیه کنید. به عبارت دیگر دانستن این موضوع که شما قصد دارید چه چیزی را بفروشید و چرا مردم باید آن را بخرند، بسیار مهم است.

به بازار هدفی که می خواهید شرکت و یا محصولات خود را در آنجا معرفی کنید توجه کنید

تعیین اینکه چه دسته‌ای از خریداران تمایل بیشتری به خرید محصولتان دارند و بعد تعیین و دسته‌بندی پرسونای مشتریان هدف با در نظر گرفتن ویژگی‌های جغرافیایی، سن، جنسیت، سبک زندگی، میزان درآمد، الگوی خرید، علائق و در نهایت اینکه رشد و پیشرفت کار شما را چه کسی هدایت خواهد کرد.

بودجه خود برای اجرای کمپین تبلیغاتی را مشخص کنید

بودجه‌ی شما مشخص می‌کند بهتر است صرفا کمپین تبلیغاتی دیجیتالی داشته باشید یا از نظر مالی توانایی پوشش‌دهی هزینه‌های بالای تبلیغات محیطی و یا تلویزیونی را دارید. به این صورت می توانید استراتژی‌ها و بسترهای مناسب را انتخاب کنید.

ساخت تیزر تبلیغاتی چقدر هزینه دارد؟

در مورد تم و فضای کمپین خود تصمیم بگیرید

در طراحی کمپین تبلیغاتی یکی از موارد حائز اهمیت تصمیم‌گیری در مورد تم مورد استفاده است. رنگ قالب (تمپلیت رنگ) کمپین باید مشخص شود، و گرافیک مورد استفاده در تمام تبلیغات باید یکسان یا حداقل شبیه به هم باشند، نوع موسیقی و صدایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد باید تعریف شده و متناسب با تن صدای برند باشد، طراحی تبلیغات، پیامی که از طریق تبلیغ باید به مخاطبان برسد، زبانی که در کمپین مورد استفاده قرار می گیرد و موارد از این دست از جمله مهمترین عواملی هستند که باید از قبل و با توجه به هدف و پیام تبلیغ و متناسب با استراتژی بازاریابی و برند شرکت، مشخص شود.

پیام خود را متمایز کنید

این کار باعث می شود پیام و تبلیغ شما در میان انبوه تبلیغات دیگر برندها در ذهن مخاطب باقی بماند و هم به صورت آگاهانه و هم ناخودآگاه در تصمیم گیری خرید او اثر بگذارید.

 

اجرای کمپین تبلیغاتی

در حین اجرای کمپین باید مخاطبان خود را تحت نظر داشته باشید و اثرگذاری کمپین را بسنجید. بهترین راه مقایسه‌ی عواملی از جمله شناخت برند، میزان فروش، جلب توجه کردن تبلیغات و میزان تعامل مخاطبان با آنان است. بررسی میزان اثرگذاری تبلیغ به شما کمک می‌کند نقاط قوت و ضعف کمپین خود را شناسایی کرده و از اطلاعات به دست آمده استفاده کنید. به عنوان مثال ما در کانون آنی‌بین برای برندهای مختلفی کمپین‌های آنلاین برگزار کرده‌ایم. همیشه مهمترین بخش تیم اجرا به مانیتورینگ و اثربخشی محتواها (که در کمپین‌های آنلاین غالبا در اینستاگرام و رسانه‌های آنلاین است) می‍پردازند.

غالب رسانه‌هایی که در کمپین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد رسانه‌های چاپی و الکترونیکی هستند. رسانه‌های چاپی شامل روزنامه، مجله، بنر، پوستر و نشریه می‌شود. رسانه‌ی الکترونیکی هم شامل رادیو، تلویزیون، ایمیل، تبلیغات موبایلی و تلفنی می‌شود. تنها نکته‌ای که باید به خاطر بسپارید آن است که کمپین‌های تبلیغاتی شما باید از تداوم مناسبی برخوردار باشد به گونه ای که مخاطبان تبلیغات شما را ببینند و زمان واکنش به آن را داشته باشند

کمپین تبلیغاتی چیست؟

تمام کمپین‌های تبلیغاتی از نظر مدت زمان برگزاری یکسان نیستند. بعضی از کمپین‌ها فصلی هستند و برخی در تمام طول سال اجرا می‌شوند. بنابراین زمانبندی کمپین‌ها با هم متفاوت است. برخی از کمپین ها بر پایه‌ی رسانه بوده و برخی متاثر از نواحی جغرافیایی اند.

به طور کلی کمپین‌های تبلیغاتی موثر و موفق ارزیابی می‌شوند اما اگر به این گونه نبود و هدف اصلی کمپین به هیچ طریقی محقق نشد لازم است کمپین را بررسی کرده، نقص آن را یافته و سپس در جهت رفع آن اقدام کنید.

همچنین داده‌های به دست آمده از کمپین‌ها می‌تواند اطلاعات قابل توجهی را در اختیار بازاریابان قرار دهد که هم برای کمپین‌های آتی مورد استفاده است و هم برای گسترش و توسعه کسب و کار اطلاعات ارزشمندی را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می‌دهد. بر این اساس انجام داده کاوی پس از برگزاری کمپین‌های بزرگ توصیه می‌شود تا تمام اطلاعات جمع شده از مخاطبان بررسی و روندهای پنهان شناسایی شوند.

در آخر باید گفت کمپین های تبلیغاتی به عنوان جزئی از برنامه بازاریابی استراتژیک از اهمیت بالایی برخوردارند، اما برای آنکه هدف کمپین محقق شود لازم است تمام جوانب در نظر گرفته شده و تحقیقات لازم به طور کامل صورت بپذیرد.