تبلیغاتی ATL و BTL و TTL

با مفاهیم BTL ،ATL و TTL در تبلیغات بیشتر آشنا شویم

فعالیت‌های تبلیغاتی می‌توانند بر اساس انگیزه‌ی بازاریابی، گروه هدف و بودجه متفاوت باشند.

اگر شما قصد شروع تبلیغات برای کسب و کارتان را دارید، نیاز است که قبل از شروع بازاریابی، راجع به دسته‌بندی فعالیت‌های تبلیغاتی بیشتر بدانید و بهترین استراتژی را باتوجه به هدف و بودجه خود انتخاب کنید. در این مطلب سعی می‌کنیم تا به طور کامل انواع شیوه‌های تبلیغاتی را به شما معرفی کنیم.

در زمینه‌ی تبلیغات و بازاریابی سه فعالیت مهم و عمده وجود دارد که بسیاری از بازاریابان و فعالان حوزه تبلیغات آنها را به کار می‌گیرند. شاید تاکنون در حوزه‌ی تبلیغات با واژه‌های ATL و BTL و حتی TTL بارها روبرو شده باشید. یا شنیده باشید که برخی کانون‌های تبلیغاتی تخصص خود را در زمینه ATL می‌دانند یا دیگر کانون تبلیغاتی می‌گوید تمام حوزه را پشتیبانی می‌کنند. اما این اصطلاحات هرکدام به چه معنا هستند؟

امروزه فعالیت‌های تبلیغاتی (و بازاریابی) را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد:

  1. بالای خط یا ATL (above the line)
  2. پایین خط یا BTL (below the line)
  3. روی خط یا TTL (through the line)

مفهوم خطی که از آن صحبت می‌کنیم و مبنای این 3 تکنیک تبلیغاتی است، از دفاتر حسابداری شرکت‌ها و هزینه‌ی آن‌ها در کمپین‌های تبلیغاتی به‌وجود آمده است. شرکت‌های تبلیغاتی در اسناد خود، رسانه‌های سوددهی مانند تلویزیون و رادیو را در بالای یک خط می‌نوشتند و حساب‌های کم سود مانند بروشور، سمپلینگ و … را در زیر آن خط یادداشت می‌کردند.

این خط در ابتدا برای جداسازی فعالیت‌های بازاریابی، بر اساس نفوذ جمعیت و سود بود. اما به مرور زمان و به دلیل افزایش رقابت و توسعه در تکنولوژی، قسمت روی خط یا TTL نیز اضافه شد.

بالای خط یا ATL

روش ATL عمدتاً تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و بیلبوردهای شهری بدون در نظر گرفتن گروه هدف مشتریان است. اطمینان به تبلیغات ATL آن هم بطور گسترده جزو ترجیحات بسیاری از کسب‌وکارهاست و این همان دلیل چرایی سبقت آژانس‌های رسانه در رقابت جهت بدست آوردن بهترین زمان پخش برای تبلیغات تلویزیونی و رادیویی یا مهترین صفحات در وب می‌باشد.

در تبلیغات  ATL، تبدیل مخاطب به مشتری از اهمیت کمی برخوردار است و هدف، ساختن نام تجاری برند و اطلاع‌رسانی خدمات و محصولات به مخاطب است. به زبان ساده‌تر، بازاریابی ATL شامل استراتژی‌هایی است که به صورت انبوه بر روی ساختن نام تجاری برند تمرکز دارد.

تعدادی ار ابزارهای به‌کارگرفته شده در تبلیغات ATL این‌ها هستند: تلویزیون، رادیو، تبلیغات چاپ‌شده با استفاده از پیام‌های تبلیغاتی در روزنامه‌ها، مقاله‌ها و تبلیغات آنلاین

چه زمانی استفاده از تبلیغات ATL مناسب است؟

با وجود تمام مزایای روش‌های تبلیغات ATL اما باید توجه کنیم که این نوع تبلیغ برای تمام مشاغل و در تمام موقعیت‌ها مناسب نیست. بیشترین بازدهی تبلیغات ATL برای کسب‌وکارهایی است که مخاطبان عام یا مخاطبان زیاد دارند. کسانی که تصمیم ورود به این عرصه را دارند، تبلیغات را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت نگاه می‌کنند و مشاغلی هستند که توانایی پرداخت هزینه‌های آن را دارند.

البته تبلیغات ATL با تمام امتیازاتش، معایبی نیز دارد، از جمله اینکه نمی‌توانیم آمار دقیقی از بازدیدکنندگان آن تبلیغ بدست آوریم. همچنین سود‌دهی این روش سریع نیست و در گذر زمان تأثیر خود را عیان می‌کند.

پایین خط یا BTL

روش BTL نوع یا تکنیکی از تبلیغات است که در آن برای ایجاد علاقه یا ترغیب مصرف‌کنندگان به خرید کالا از ابزارهای تبلیغاتی استفاده می‌شود. در واقع برخلاف تبلیغات بالای خط که انبوهی از مخاطبان را هدف قرار می‌دهد، این نوع تبلیغ مخاطبان خاص را نشانه می‌گیرد. این تبلیغات اغلب به عنوان استراتژی‌های بازاریابی نیز شناخته می‌شود و بر روی تبدیل مصرف کننده‌ی محصول یا خدمات به مشتری تمرکز دارد.

چه زمانی استفاده از تبلیغات BTL مناسب است؟

این گونه تبلیغات براساس دیتا بوده و در واقع اشاره به حالتی از ارتباطات دارد که در آن رسانه‌ای وجود ندارد. به همین دلیل روش BTL به تبلیغات بدون رسانه نیز معروف است. بیشترین استفاده از این نوع تبلیغات برای محصولاتی که مصرف‌کننده نیاز به لمس کردن آن دارد (مثلا در محصولات تندمصرف یا FMCG ) دیده می‌شود.

این تبلیغات شامل کاتالوگ، تبلیغات در فضاهای عمومی بصورت بیلیورد، قرار دادن استند و یا سمپلینگ، ایمیل مارکتینگ، پیامک، اسپانسرینگ، فعالیت در فروشگاه‌های خرده‌فروشی و تبلیغات در مراسم‌ها است.

مزایای این روش شامل امکان هدف قرار دادن مخاطبان خاص با تمرکز بیشتر است. کنترل آن بسیار ساده و آمار بازدید و یا خرید از طریق این تبلیغات قابل اندازه‌گیری است. ضمن اینکه هزینه تبلیغ به نسبت روش ATL کمتر بوده و از اثربخشی خوبی برخوردار می باشد.

روی خط یا TTL

این روش، تلفیقی از دو استراتژی ATL و BTL است. هدف در این روش دستیابی به سیستمی جامع برای بازاریابی و ارتباط با مشتریان به تمامی روش‌های ممکن است. با توجه به استفاده از هر دو استراتژی  ATL و BTL ، تبلیغات TTL بهترین بازدهی برای معرفی و یادآوری نام برند به مشتریان را دارد.

برای درک بهتر می‌توان گفت که استراتژی تبلیغات TTL شامل تبلیغات ATL و BTL برای ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی است. اکثر آژانس‌های تبلیغاتی معتقدند که فرآیند بازاریابی با ترکیب کردن این دو روش، به درستی راه خود را طی می‌کند. به طور مثال دیجیتال مارکتینگ یکی از روش‌های بسیار تخصصی در TTL است که در آن با پیشرفت تکنولوژی این امکان برای کسب‌وکارها فراهم شده تا همزمان با بهره‌مندی از مزایای تبلیغات ATL، از تبلیغات BTL نیز برای ارتباط با مشتریان و مصرف‌کنندگان استفاده کنند. در دیجیتال مارکتینگ ارتباط با مخاطب بر اساس نیازها، خواسته‌ها و انتخاب‌های او کاملاشخصی سازی می‌شود.

انتخاب با شماست

حالا که با مفهوم کلی و کارکردهای هریک از روش‌های تبلیغاتی آشنا شده‌ایم، باید مدنظر داشته باشیم که استراتژی‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی برندهای بزرگ دنیا، ترکیبی از هرسه نوع تبلیغات است که به هویت یک برند در دید عموم معنا می‌دهد. تصمیم‌گیری درباره‌ی نحوه‌ی تبلیغات، بر عهده‌ی مدیر استراتژی برند است که با بررسی شرایط، زمان‌بندی و رویکرد رقبا اتخاذ می‌شود. ما در کانون آنی‌بین در زمینه‌های ATL و TTL فعالیت‌های گسترده‌ای داشته‌ایم و با تولید فیلم و تیزرهای تبلیغاتی و هدایت کمپین‌های دیجیتال مارکتینک، سال‌های زیادی در کنار تولیدکنندگان و صنایع بزرگ کشور بوده‌ایم. اگر به فکر راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی هستید، با ما تماس بگیرید.