تولید محتوا برای اینستاگرام

تولید محتوا چیست؟ همه‌چیز درباره‌ی تولید محتوا در اینستاگرام + نمونه

این روزها همه جا صحبت از تولید محتوا است! در این مقاله برایتان خواهیم گفت تولید محتوا چیست و چطور می‌توانید تولید محتوا انجام دهید.

ما در کانون آنی‌بین می‌دانیم که محتوا بخش مهم و ضروری برای ایجاد ارتباط بین کسب‌و‌کار و مصرف‌کننده است. از طریق محتوا است که مردم اطلاعات برند را پیدا کرده و از آن استفاده می‌کنند. اکنون که بسیاری از کسب‌وکارها در مورد مدیریت محتوا، توسعه محتوا، استراتژی محتوا و هر چیز دیگر محتوا صحبت می‌کنند، یافتن معنی دقیق محتوا دشوار است. برای پاسخ به سؤال محتوا چیست، بسیاری تعاریف مختلفی از محتوا را ارائه داده‌اند که در ادامه به پاره‌ای از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تولید محتوا برای اینستاگرام سازمان شما به صورت مداوم + جدول تعرفه

تعریف محتوا

قبل از توضیح، یک نکته مهم وجود دارد که باید بدانید. دنیای محتوا آنقدر گسترده است که از هرکسی بپرسید “تولید محتوا چیست؟” تعریف خودش را می‌گوید. بعضی وقت‌ها این تعاریف به اندازه‌ای مبهم هستند که آدم گیج می‌شود. با در نظر گرفتن این نکته، یک جواب ساده و قابل درک را برای شما بیان می‌کنیم.

محتوا همان چیزی است که هر روز با آن سر و کار داریم. محتوا پست‌های اینستاگرامی است که ما را می‌خنداند یا به فکر فرو می‌برد، مقالۀ وبسایت‌ها است که از آنها چیزهایی یاد می‌گیریم، پادکستی است که موقع برگشت از دانشگاه در تاکسی گوش می‌دهیم، ویدیویی است در آپارات یا یوتیوب که تماشا می‌کنیم، کتاب‌های الکترونیک یا هر چیز مشابه دیگری است که در دنیای دیجیتال می‌بینیم، می‌شنویم یا می‌خوانیم.

نمونه تولید محتوا: ویدئوی نمایش محصول

 

نمونه تولید محتوا: آنباکس (جعبه‌گشایی) محصول

 

نمونه تولید محتوا: موشن‌دیزاین و تصویر متحرک

 

نمونه تولید محتوا: تصویر محصول، پوستر و کلاژ گرافیکی

به عبارت دیگر (و علمی‌تر) محتوا اطلاعات و تجاربی است که به دست کاربر نهایی و یا مخاطب می‌رسد. “چیزی است که از طریق برخی از رسانه‌ها به صورت صوتی، متنی یا از طریق هر یک از هنرهای مختلف” بیان می‌شود. برخی دیگر محتوا را چنین تعریف می‌کنند: “محتوا ارائه اطلاعات با یک هدف خاص به مخاطبان از طریق یک کانال مشخص است”.

هزینه تولید محتوای مشابه این نمونه‌ها چقدر است؟ + جدول تعرفه

محتوای خوب دارای 5 جز است که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

اطلاعات

چه چیزهایی را منتشر می‌کنید؟ اطلاعات، ترکیبی از مهم‌ترین ایده‌ها و مواردی است که مخاطب باید آن‌ها را بداند.

هدف

چرا این کار را انجام می‌دهید؟ می‌خواهید مخاطبان به چه چیزی فکر کنند؟ چه احساسی داشته باشند؟ چه کاری انجام دهند؟ محتوا زمانی بسیار موفق است که شما آن را برای رسیدن به یک هدف خاص طراحی کنید. بیان دقیق این هدف به مخاطبان شما انگیزه دهد و محتوای تولیدی را بهبود می‌بخشد.

مخاطب

مخاطب هدف این محتوا چه کسی است؟ بسیاری از مواقع، کسب‌وکارها و برندها بدون شناخت جامع هدف خود و نیازهای آن‌ها محتوا تولید می‌کنند.

کانال

چگونه محتوا را به دست مخاطبان خود می‌رسانید؟ اگر مخاطبان هدف شما در فیسبوک و حضور ندارند، پس وقت و منابع خود را با پست گذاشتن در آن تلف نکنید. با تمام کانال‌هایی که مخاطبان شما در آن حضور دارند، شروع کنید. از یک فیلتر برای بررسی لیست کانال‌هایی که به شما در رسیدن به هدف بهتر کمک می‌کنند، استفاده کنید.

فرم

چگونه روابط خود با مخاطب را نمایش می‌دهید؟ پس از انتخاب کانال‌ها، نوبت به انتخاب ژانر می‌‌رسد. حال که مخاطبان هدف و کانال ارتباطی خود با آن‌ها را انتخاب کرده‌اید، به جزئیات محتوا بپردازید. مثلا محتوای شما صرف‌نظر از پیامش، چه قالبی دارد؟ (عکس، مقاله، پادکست و …) حجم این محتوا چقدر است؟ چه سبکی دارد؟ موارد این چنینی را در نظر بگیرید تا یک محتوای مطلوب تولید کنید.

نقطه تمایز اصلی بین اکبرآقا که عکس‌های خود را در حال کباب زدن در صفحه اینستاگرام منتشر می‌کند با سرآشپز معروف نصرت گوکچه در هدف و چگونگی تولید محتوا است.

تولید محتوا به زبان ساده یعنی چه؟

باتوجه به موارد و توضیحات فوق، در جواب تولید محتوا چیست می‌گوییم “تولید محتوا یعنی خلق هرچیز قابل درک و انتشار آن در راستای اهداف بازاریابی”.

تولید محتوا چه فرقی با تبلیغات دارد؟

تبلیغ پیامی یکطرفه است که به درستی به مخاطب منتقل می‌شود. منظور از «به درستی» یعنی پیامی مناسب، در زمان و مکان مناسب. هدف تبلیغات هم هرچیزی می‌تواند باشد؛ از یک محصول ساده تا تبلیغ یک حزب سیاسی یا حتی یک باور و عقیده.

ساخت تیزر تبلیغاتی چقدر هزینه دارد؟ چطور سفارش ساخت تیزر تبلیغاتی بدهیم؟

تولید محتوا یکی از مراحل چرخه بازاریابی مبتنی بر محتوا است و روشی برای برقراری ارتباط دوطرفه و پایدار با مخاطب است. به طور کلی (نه همیشه) هدف تولید محتوا کسب درآمد مستقیم (از خود محتوا) یا غیر مستقیم (بازاریابی برای محصول یا خدمات) است.

تبلیغات بیشتر در مرحله آگاهی (Awareness) از قیف فروش موثر است اما تولید محتوا در مراحل پایین‌تر قیف فروش تاثیر بیشتری دارد.

برای مثال، ما با دیدن بیلبورد تبلیغاتی با برند یک آژانس مسافرتی فقط آشنا می‌شویم اما دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی و تماشای کلیپ‌هایی جذاب از جاذبه‌های گردشگری و نظر نوشتن زیر پست‌ها ما را به برند وابسته می‌کند.

تولید محتوا یعنی خلق هرچیز قابل درک و انتشار آن در راستای اهداف بازاریابی

آیا هر کسب‌وکاری به محتوا نیاز دارد؟

اگر خیلی ساده بگوییم، بازاریابی مبتنی بر محتوا برای هر کسب‌وکاری که بتواند محتوای مفید و با کیفیت تولید کند ضروری است. تولید و بازاریابی محتوا مزیت‌های زیادی دارد که مهم‌ترین آنها موارد زیر است:

  1. می‌توانید از خود محتوا کسب درآمد کنید.
  2. برای محصول یا خدمات شما مشتری می‌آورد.
  3. یک روش کم هزینه است.
  4. کمک به ایجاد شهرت، اعتماد و اعتبار می‌کند.
  5. نتایج و عملکرد آن به راحتی قابل تحلیل است.
  6. در وفادارسازی مشتریان تاثیرگذار است.

هر کسب‌وکاری می‌تواند از روش محتوا کمک بگیرد اما فعالیت در همه کانال‌ها و بسترها ضروری نیست. بعضی وقت‌ها یک پیج اینستاگرام تمام مزیت‌های گفته شده را تامین می‌کند و بعضی وقت‌ها همزمان باید وبسایتی پر از مقاله داشت، کتاب نوشت، در شبکه‌های اجتماعی فعال بود، پادکست ساخت و کلیپ تولید کرد.

این که تولید محتوا در چه ابعاد و چه کانال‌هایی نیاز است بستگی به موضوع کسب‌وکار، نوع محصول یا خدمات، پرسونای مشتریان و از همه مهم‌تر زمان و هزینه لازم دارد.

خلاصه این که اگر در کسب‌وکار خود می‌توانید تولید محتوا کنید حتماً این کار را انجام دهید.

تولید محتوا در اینستاگرام و اهمیت آن برای کسب‌وکارها

اینستاگرام بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی محتوا محور در ایران است و کسب‌وکارها شانس زیادی در زمینه فروش محصول و خدمات خود با استفاده از آن دارند!

اما چرا نمی‌توان در شبکه‌های اجتماعی دیگر به چنین فروشی از محصولات دست یافت؟ تنها یک دلیل وجود دارد؛ محتوا محور بودن اینستاگرام!

احتمالاً شما نیز شنیده‌اید که می‌گویند محتوا پادشاه است و همین مسئله سبب شده تا اینستاگرام به بهترین شبکه اجتماعی برای بازاریابی محصولات و افزایش فروش تبدیل شود. البته باید در نظر بگیرید که تنها محتوای منسجم و باکیفیت پادشاه است و نمی‌توان با تولید محتوای بی‌کیفیت، انتظار فروش محصولات کسب‌و‌کارها را داشت.

اولین قدم برای تولید محتوای باکیفیت، داشتن استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام است تا بدانید در چه زمانی باید چه محتوایی تولید کنید. داشتن نظم و انسجام در تولید محتوا به شما کمک می‌کند تا بتوانید دنبال‌کنندگان خود را افزایش دهید و آنها را به مشتری تبدیل کنید.

برای داشتن یک استراتژی موفق تولید محتوا در اینستاگرام ابتدا باید عناصر اصلی آن را بدانید! در واقع برای موفقیت در مدیریت صفحه اینستاگرام یک کسب‌وکار، باید عناصر تشکیل‌دهنده در استراتژی محتوا را شناسایی کنید. 4 مورد کلیدی برای تدوین استراتژی محتوا در اینستاگرام وجود دارند:

تعیین موضوعات محتوا

پیش از آن‌که بخواهید محتوایی تولید کنید، باید بدانید پست‌های شما چه موضوعاتی دارند؛ در واقع باشد دسته‌بندی موضوعی برای خودتان مشخص کنید و دنبال موضوعات پرطرفدار باشید. پس از یافتن موضوعات موردنظر، آنها را بر اساس میزان محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی رتبه‌بندی کنید

اهمیت زمان مناسب انتشار پست

اینستاگرام برای بسیاری از کاربران تنها یک شبکه‌ اجتماعی برای سرگرمی است! حتی کاربرانی که در اینستاگرام چیزی یاد می‌گیرند، ممکن است هدفی غیر از وقت گذراندن نداشته باشند. همین مسئله سبب شده است تا کاربران در روز‌های مختلف یک هفته و ساعت‌های مختلف آن روز فعالیت بیشتری داشته باشند. یکی از عناصر اصلی استراتژی محتوا در اینستاگرام، داشتن برنامه زمانی برای انتشار پست‌ها است! یعنی بدانید در کدام روزها و در چه ساعتی پست‌های خود را منتشر کنید تا بیشترین بازخورد را بگیرید.

پرسونای مشتری و تولید محتوا بر اساس آن

همانطور که مخاطبان کسب‌وکارهای مختلف فرق دارند، مخاطبان صفحات اینستاگرام نیز متفاوت هستند! شما ابتدا باید مخاطبان خود و ویژگی‌های آنها را بشناسید! تولید محتوا در اینستاگرام باید بر اساس ویژگی‌های مخاطبان باشد تا نظر آنها را جلب کنید.

افزایش تعامل و مشارکت کاربران

افزایش تعامل و مشارکت کاربران تاثیر بسیار زیادی در رشد یک صفحه اینستاگرامی دارد حتی اگر صفحه مربوط به یک کسب‌وکار باشد! هنگامی که شما برای تولید محتوا در اینستاگرام تصمیم می‌گیرد که کدام موضوعات را انتخاب کنید یا در چه روز و ساعتی آن را منتشر کنید، در واقع به دنبال افزایش تعامل و مشارکت کاربران هستید. مشارکت کاربران به معنای لایک کردن پست‌ها، کامنت گذاشتن، ذخیره کردن پست و ارسال آن برای افراد دیگر است. هر چقدر مشارکت یک صفحه بیشتر باشد، سرعت رشد آن صفحه نیز بیشتر است.

UGC چیست؟

این کمپین ( user-generated campaign) نوعی از استراتژی تولید محتواست که توسط خود مخاطب ساخته می شود و از محبوبیت زیادی میان کاربران برخودار است. در واقع با این روش شما از فالوئرهای خود می خواهید به عنوان مثال عکسی از محصول شما را که استفاده کرده اند برای شما بفرستند و شما آن را به اشتراک بگذارید. به خصوص اگر برند شناخته شده ای باشید فالوئرهایتان برای انتشار محتوایشان در صفحه شما سر و دست می شکنند. حتی می توانید مسابقه ای به راه بیندازید و برای برنده جایزه ای در نظر بگیرید، از فالوئرها بخواهید با محصول شما عکس بگیرند آن را پست کنند، صفحه رسمی شما را تگ کنند و هشتگ مربوط به برندتان را نیز اضافه کنند.

پیشنهاد تخفیف و یا جایزه ، فالوئرهای بیشتری را جذب صفحه شما می کند و به همین شکل هشتگ های مربوط به برند شما بیشتر و بیشتر می شود. حتی بهتر است از طریق شبکه های اجتماعی دیگرتان مانند فیسبوک و یا توییتر مسابقه تان را اعلام کنید تا افراد بیشتری را درگیر مسابقه کنید. در نظر داشته باشید نوع محتوای مورد نظری که از مخاطب انتظار دارید را محدود نکنید تا افراد بیشتری مایل به تولید آن محتوا باشند. هم چنین حواستان باشد مخاطبتان را با انتشار پست های زیاد خسته نکنید.

نوع دیگری از UGC سوالاتی است که کاربران می‌پرسند و این بخش می‌تواند در برنامه تولید محتوا به شما کمک شایانی کند. برای هر مدیر کسب و کاری، هیچ چیز مهمتر از نظرات، بازخوردها، پیشنهادات و انتقادات مشتریانش نیست. بنابراین این ساده‌ترین محتوایی است که کاربران می‌توانند تولید کنند که نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به یک کسب و کار دارد. ضمن اینکه بسیاری از خریداران پیش از خرید، بخش نظرات کاربران را بررسی می‌کنند و سپس تصمیم به خرید می‌گیرند.

از سوی دیگر بازخوردها، نظرات و ذائقه مشتریان می‌تواند تعیین کند که محصول یا خدمت بعدی شما چه باشد یا اینکه متوجه شوید الان چه خلأیی در بازار وجود دارد و با پر کردن آن بتوانید هم نیاز مشتریان را برآورده کنید و هم بتوانید از رقبا پیشی بگیرید.

جای دیگری که UGC کمک زیاد به شما می‌کند، زمانی است که نمی‌دانید چه محتوایی در سایت یا بلاگ خود منتشر کنید و می‌توانید براساس سوالات، نیازها و خواسته‌های مخاطبان و کاربران به راحتی موضوعات زیادی را برای تولید محتوا بیابید. این کار باعث می‌شود تا مخاطبان بیشتری جذب کنید و از سوی دیگر بتوانید نرخ تبدیل بیشتری دریافت کنید.